Klar

nu blev jag nyss klar med min slutuppgift i religion, och jag kan säga dig att jag har aldrig i hela mitt liv varit mer säker på min åsikt, att religion är vad som är fel med världen. Jag tror verkligen inte på Gud. Jag tror på mig själv coh vad jag kan uppnå och hur jag kan sprida glädje och vara en bra människa. Så tänk efter nu, om alla i hela världen skulle tänka som jag skulle det verkligen finnas krig då? Skulle verkligen kvinnor världen över vara så förtryckta som dom faktiskt är?
Nej det tror inte jag. Om alla människor i alla tider hade tänkt som jag, fatta hur mycke längre vi skulle vara i vår utveckling då! För då hade vi inte förbjudit dessa intelligenta kvinnor som finns och har funnits att gå i skolan och få en ordentlig utbildning och bidr till världen. Men se på världen idag! Idag blir dessa kvinnor mördade av sina egna fädrar morbröder, farbröder och till och med bröder och kusin för att dom har "vanhedrat" familjen, och dom kallar det hedersmord! Det finns ingen i hela världen som kan ta ifrån dig din heder förutom du själv. Att ta sin dotters liv, sitt eget kött och blod, det är att vanhedra sig själv. Du tror att du är större än dom, vilket du verkligen inte är.
och jag vet att hedersmord är något som egentligen inte har med religionen att göra, det är en tradition. Men då undrar jag, hur kommer det sig att denna tradition bara finns bland islam?

Jag har aldrig haft så här mycket fördomar om religion som jag har efter att ha avslutat denna kurs. En dag hoppas jag att folk kanske kan sluta tro att dom står närmare Gud för att dom är födda i en viss familj eller till ett visst kön. "Vi är alla lika inför Gud" heter det inte så?

// L

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0